برنامه درسی مارپیچی
شناخت ذهن و عملکرد آن

یادگیری معنادار(meaningful learning)

یادگیری معنا دار (Meaningful learning ) چیست؟​

جدایی ارزش ذاتی از کار در زندگی

ساخت شناختی (Cognitive Structure)

برای یادگیری معنی دار هر موضوعی لازم است در ابتدا ما اطلاعات و داده های کافی را در ذهن مان داشته باشیم، آنچه آزوبل از آن به عنوان ساخت شناختی (Cognitive Structure) یاد می کند


برای مثال، اگر می خواهیم یک بحث اقصادی را یاد بگیریم لازم است اطلاعات کلی دربارۀ آن داشته باشیم تا بتوانیم آنچه را که دریافت می کنیم به آنها مرتبط سازیم. زمانی که فاقد آن اطلاعات لازم باشیم، اطلاعات جدید همچنان برای ما مبهم باقی خواهند ماند. آنچه تا اینجا متوجه شدیم این است که یادگیری معنی دار ایجاد ارتباط میان مطالب تازه و مطالبی که قبلا آموخته شده است.

زمانی که اطلاعات جدیدی را دریافت می کنیم هم اطلاعات قدیمی ما گسترش یافته و تغییر خواهد کرد و هم اطلاعات جدیدی معنای تاز خواهد یافت

لیستی از کارها برای غلبه بر مشکلات

چگونه می توانیم از این نظریه استفاده کنیم؟​

یکی از مهمترین کاربردهای این نظریه در محیط آموزشی مانند دانشگاه و مدرسه می باشد


معلمان و مدرسان قبل از آموزش مفاهیم جدید، باید از این نکته اطمینان یابند فراگیران اطلاعات پیش نیاز لازم برای فهمیدن مطالب جدید را دارند. برای اینکار می توانند در ابتدای دوره آموزشی، سال یا ترم تحصیلی یک آزمون یا سنجش آغازین انجام دهند. این آزمون به ما کمک می کند تا از میزان آگاهی فراگیران از مطالب پیشین اطلاع پیدا کنیم.


البته مهمتر از آشنایی با میزان آگاهی فراگیران با مطالب پیش نیاز، خود مدرس یا آموزش دهنده باید روی موضوع مسلط باشد. کسی که روی موضوع آگاهی کافی و کاملی نداشته باشد نمی تواند بخوبی پیش نیازهای هر مطلبی را تشخیص دهد. بنابراین قبل از آن باید تحلیل تکیف انجام داد

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

[…] عمیق شدن تدریجی. هر زمان که دانش آموز به مفهوم یا موضوع مورد نظر برگشت می کند باید در سطح عمیق تری یاد بگیرد و پیچیدگی بیشتری را جستجو کند. […]

1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x